This website uses third party cookies to improve your experience. If you continue browsing or close this notice, you will accept their use.

Marketing

The master’s degree program in Marketing aims to increase both basic knowledge and specialized skills, and hone the ability to analyze and manage marketing processes. This is why it is divided into two specific and very different majors.

One is for those who have greater aptitude in quantitative methods, analysis and measuring company and market phenomena (major in "Analisi e Misure di Marketing" – Marketing Analytics & Metrics); the other is designed for those who have greater interpersonal and management skills and who are interested in the implementation and entrepreneurial aspects of marketing (major in "Gestione dei Processi e delle Relazioni di Marketing" – Market Relationships & Customer Engagement).

The first major emphasizes quantitative and qualitative methods of analyzing demand, competition, customer portfolios and, more generally, all marketing metrics both within and outside of companies. In other words, it is a major for those who want to enter the work world as marketing analysts, helping direct the decision-making processes of organizations. The second major, on the other hand, is focused on the management of exchanges and relationships with intermediaries (distribution and sales channels) and final customers. It is a major in marketing management in the broadest sense, and therefore covers the management of the brand, communications, the sales force, digital and mobile marketing, prices, rates, promotions, events, social media, and any other kind of initiative that might have a commercial value. It is useful for those who wish to enter the job market as marketing managers.

Employment and professional opportunities for graduates

Graduates of the master’s degree program in Marketing (major in "Analisi e Misure di Marketing" – Marketing Analytics & Metrics) will be able to work as marketing/business/industry analysts, marketing & sales performance specialists, researchers (at institutes, research companies and consultancy firms), brand/product/communication managers and consultants. Graduates of the master’s degree program in Marketing (major in "Gestione dei Processi e delle Relazioni di Marketing" – Marketing Relationships & Customer Engagement) can work as marketing managers, brand/product/communication managers, account/sales managers, merchandisers/promoters and consultants.

Study plan

Il Corso di Laurea Magistrale prevede il superamento degli esami e la valutazione positiva sulle altre attività formative per un totale di 120 crediti.

Analisi e misure di marketing

First year (2015-2016)

First semester

CodeCourseSSDCreditsProfessor
M158Analysis of the behavior of purchaseSECS-P/088
M155Behavioral economics and theory of consumptionSECS-P/0112
M156Legal issues in marketingIUS/056
M157Research methodology for marketingSECS-P/086

Second semester

CodeCourseSSDCreditsProfessor
M160Measurement and analysis of the performance of marketing - marketing metricsSECS-P/086
SFYProduct and brand managementSECS-P/088
M161Statistical methods for marketingSECS-S/038
M159Organizational issues in marketing and salesSECS-P/108

Second year (2016-2017)

First semester

CodeCourseSSDCreditsGroup AGroup B
M162Customer intelligence and logical analysis of big dataSECS-P/086
M163Marketing plan and markstrat simulationSECS-P/086
Additional creditsCredits
A scelta dello studente12
Per la prova finale18
Ulteriori conoscenze linguistiche:
  • (IY4) Business english
4
Tirocini formativi e di orientamento8
Altre conoscenze utili per l'inserimento nel mondo del lavoro:
  • (M172) Ers laboratory
4
Total number of credits120

Ulteriori crediti

A scelta dello studente (12 CFU): occorre scegliere due insegnamenti da 6 CFU che si terranno al II anno I semestre. La scelta dovrà essere effettuata al termine del I anno di corso.

Prova finale: 18 crediti.

Ulteriori conoscenze linguistiche: occorre frequentare il corso di Business English da 4 crediti (obbligatorio). Il corso si svolgerà nel I anno II semestre.

Per ulteriori informazioni è possibile contattare il Centro Linguistico di Ateneo .

Tirocini formativi e di orientamento: Internship (o Project work) 8 CFU . Può essere svolto già dal I anno. Per ulteriori informazioni contatta il career services .

Altre conoscenze utili per l’inserimento nel mondo del lavoro: sarà possibile maturare i 4 CFU con un Laboratorio di Etica, Responsabilità e Sostenibilità (4 CFU). Maggiori informazioni vi verranno fornite con appositi incontri, avvisi e email durante il I semestre del I anno di corso.

Il Laboratorio dovrà essere svolto al II semestre del I anno di corso.

Gestione dei processi e delle relazioni di marketing

First year (2015-2016)

First semester

CodeCourseSSDCreditsProfessor
M158Analysis of the behavior of purchaseSECS-P/088
M155Behavioral economics and theory of consumptionSECS-P/0112
M156Legal issues in marketingIUS/056
M157Research methodology for marketingSECS-P/086

Second semester

CodeCourseSSDCreditsProfessor
SFYProduct and brand managementSECS-P/088
M165Management of marketing communicationsSECS-P/086
M159Organizational issues in marketing and salesSECS-P/108
M164Web analytics e marketingSECS-S/038

Second year (2016-2017)

First semester

CodeCourseSSDCreditsGroup AGroup B
M163Marketing plan and markstrat simulationSECS-P/086
M166Retail and service experience marketingSECS-P/086
Additional creditsCredits
A scelta dello studente12
Per la prova finale18
Ulteriori conoscenze linguistiche:
  • (IY4) Business english
4
Tirocini formativi e di orientamento8
Altre conoscenze utili per l'inserimento nel mondo del lavoro:
  • (M172) Ers laboratory
4
Total number of credits120

Ulteriori crediti

A scelta dello studente (12 CFU): occorre scegliere due insegnamenti da 6 CFU che si terranno al II anno I semestre. La scelta dovrà essere effettuata al termine del I anno di corso.

Prova finale: 18 crediti.

Ulteriori conoscenze linguistiche: occorre frequentare il corso di Business English da 4 crediti (obbligatorio). Il corso si svolgerà nel I anno II semestre.

Per ulteriori informazioni è possibile contattare il Centro Linguistico di Ateneo .

Tirocini formativi e di orientamento: Internship (o Project work) 8 CFU . Può essere svolto già dal I anno. Per ulteriori informazioni contatta il career services .

Altre conoscenze utili per l’inserimento nel mondo del lavoro: sarà possibile maturare i 4 CFU con un Laboratorio di Etica, Responsabilità e Sostenibilità (4 CFU). Maggiori informazioni vi verranno fornite con appositi incontri, avvisi e email durante il I semestre del I anno di corso.

Il Laboratorio dovrà essere svolto al II semestre del I anno di corso.