This website uses third party cookies to improve your experience. If you continue browsing or close this notice, you will accept their use.

Paolo Peverini

Paolo Peverini
Associate Professor

Bio

Nato a Roma il 01/04/1973.

Areas of research: Digital media and participation, Media and Communication

Curriculum

Assistant professor of “Media Semiotics” at Luiss University, where is deputy director of the CMCS – Centre for Media and Communicaton Studies “Massimo Baldini”, directed by prof. Michele Sorice. At Luiss University he also teaches at the First Level Master Program in “Economics, Management and Marketing of Tourism and Cultural Assets”.

He teached “Semiotics” at “La Sapienza. Università di Roma”

Member of AISS (Associazione italiana di Studi Semiotici – Italian Association of Semiotic Studies) and AISV-IAVS (International Association for Visual Semiotics).

CMCS – Centre for Media and Communication Studies “Massimo Baldini” is institutional member of ECREA (European Communication Research and Education Association) and of MeCCSA (Media Communication and Cultural Studies Association).

Current research topics:

 

- sociosemiotics

- semiotics of media

- media texts and audiences in the context of intermediality dynamics

- unconventional social advertising and active citizenship

- public interest campaigns

- fundraising campaigns in a sociosemiotic perspective

Main publications (last 10 years)

  • Finocchi, Riccardo; Perri, Antonio; Peverini, Paolo (2018). Da identità a identificazione. Forme di vita e società degli oggetti ai tempi dell’Internet of things. ANNALI-UNIVERSITÀ DEGLI STUDI SUOR ORSOLA BENINCASA, p. 169-187. ISSN 2037-5867.
  • Peverini, Paolo (2017). Daily Life in the Instagram Age: A Socio-semiotic Perspective. VS, ISSN 0393-8255.
  • Paolo Peverini (2016). Brand reputation e parodia. Strategie di subvertising nel social web. CARTE SEMIOTICHE, p. 149-160. ISSN 2281-0757.
  • Peverini, Paolo (2016). Storytelling e “viralità”: La comunicazione non convenzionale di marketing nella prospettiva semiotica. LEXIA, p. 417-439. ISSN 1720-5298.
  • Peverini, Paolo (2016). Brand reputation e parodia: strategie di subvertising nel social web. CARTE SEMIOTICHE, p. 149-160. ISSN 2281-0757.
  • Peverini, Paolo (2014). Environmental issues in unconventional social advertising: A semiotic perspective.. SEMIOTICA, p. 219-246. ISSN 1613-3692. https://doi.org/10.1515/sem-2013-0126.
  • Peverini, Paolo (2014). Social guerrilla. Semiotica della comunicazione non convenzionale. Luiss University Press, p. 1-163. ISBN: 978-88-6105-177-5.
  • Peverini, Paolo (2014). L'agentività delle immagini nella comunicazione public interest. Strategie della veridizione. LEXIA, p. 411-429. ISSN 1720-5298.
  • Peverini, Paolo (2013). A efetividade das imagens na comunicação de interesse público: estratégias de veridicção.. CADERNO DE DISCUSSÃO DO CENTRO DE PESQUISAS SOCIOSSEMIÓTICAS, p. 1-14. ISSN 1807-7099.
  • Peverini, Paolo (2012). YouTube e la creatività giovanile. Nuove forme dell'audiovisivo. Cittadella Editrice, p. 1-124. ISBN: 9788830812116.
  • Peverini, Paolo (2012). Parole chiave e mitoidi d'oggi. Riflessioni semiotiche sulla nuova estetica del senso comune.. E/C, p. 1-14. ISSN 1970-7452.
  • Peverini, Paolo (2012). I media: strumenti di analisi semiotica. Carocci, p. 1-128. ISBN: 9788843063697.
  • Peverini, Paolo (2012). Manipulaciones en la red: El mashup como consumo creativo. REVISTA DE OCCIDENTE, p. 19-25. ISSN 0034-8635.
  • Peverini, Paolo (2011). Audiences creative e reworking cinematografico. MEDIA EDUCATION, p. 183-200. ISSN 2038-3002.
  • Peverini, Paolo (2011). Videoclip e intermedialità. Nuove traiettorie di una forma breve. E/C, p. 1-14. ISSN 1970-7452.
  • Peverini, Paolo (2010). La retorica del dubbio nella pubblicità sociale. Una prospettiva sociosemiotica. YOD, p. 82-86.
  • Peverini, Paolo (2010). Milano e i videoclip. QUADERNI DEL CSCI, p. 106-110. ISSN 1885-1975.
  • DE BLASIO, Emiliana; Peverini, Paolo edited by (2010). Open cinema. Scenari di visione cinematografica negli anni '10. Edizioni Fondazione Ente dello Spettacolo, p. 1-256. ISBN: 9788885095571.
  • Peverini, Paolo (2009). Il paradosso della seduzione. il corpo della star musicale nel sistema dei media. YOD, p. 82-86.
  • Peverini, Paolo; M., Spalletta (2009). Unconventional. Valori, testi, pratiche della pubblicità sociale. Meltemi, p. 1-263. ISBN: 9788883536878.